MARAT/SADE

Marat_Sade-SmallSPEKTAKL DYPLOMOWY STUDENTÓW WYDZIAŁU AKTORSKIEGO SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI

 

Autor: Peter Weiss 
Reżyseria: Rudolf Zioło
Asystent reżysera: Jakub Kryształ

Obsada: Patryk Palusiński  – Jean Paul Marat, Paweł Dobek – Pan de Sade, Dominika Lichy – Karolina Corday, Michalina Rodak – Simona Evrard, Dominika Lichy – Karolina Corday, Jakub Kryształ – Dupperet, Michał Barczak – Wywoływacz, Bartosz Szpak – Coulmier, Patryk Pietrzak – Jakub Roux, Aleksandra Przybył – Pacjentka, Śpiewacy – Anna Fatyga, Zuzanna Zazulin, Rafał Łysak, Mateusz Mosiewicz

Muzyka: Anna Stela
Scenografia: Dominika Błaszczyk
Ruch sceniczny: Paweł Sakowicz
Pianista: Adam Kupaj

„Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”
Koprodukcja z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
Premiera: 23 lutego 2014

 Reżyser sięgnął po sztukę niemieckiego dramatopisarza Petera Weissa „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”, której prapremiera odbyła się w 1964 roku. Od początku recepcja dramatu była spolaryzowana, tak jak spolaryzowane są postawy głównych bohaterów: de Sade’a i Marata. Pod względem formalnym Weiss ciekawie rozwiązuje przenikanie się różnych perspektyw czasowych i prowadzi akcję na kilku planach, których ramę stanowi przedstawienie przygotowywane w przytułku w Charenton.

Od roku 1801, do śmierci w roku 1814, [Sade] był internowany w zakładzie dla umysłowo chorych w Charenton, gdzie przez kilka lat miał sposobność inscenizować sztuki w gronie pacjentów i występować jako aktor. […] Jego dyskusja z Maratem, którą tutaj przedstawiamy, jest jednakże w pełni fikcyjna […]. W przedstawieniu Sade’a i Marata interesuje nas konflikt między indywidualizmem doprowadzonym do krańcowości i myślą o politycznym i społecznym przewrocie. Sade również był przekonany o konieczności rewolucji i jego dzieła są jednym atakiem na skorumpowaną klasę panującą, jednakże cofa się wobec metod terrorystycznych organizatorów nowego porządku i jak współczesny reprezentant trzeciego stanowiska siedzi między dwoma krzesłami.

Peter Weiss, „Uwagi dotyczące tła historycznego naszej sztuki”

NAGRODY:
32. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi – Wyróżnienie dla Pawła Dobka za rolę Markiza de Sade

fot. Mikołaj Zacharow

marat_zbiorowe_foto_Piotr_St_Walendowski012

 

Teatr Studyjny w Łodzi, ul. Kopernika 8, 90-509 Łódź
tel: 42 63 64 166