LALECZKA


LALECZKASPEKTAKL DYPLOMOWY STUDENTÓW WYDZIAŁU AKTORSKIEGO SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI

Tennessee Williams
Przekład, adaptacja i reżyseria: Jacek Poniedziałek
Scenografia: Maria Strulak
Opracowanie muzyczne i multimedia: Michał Dobrucki
Asystent reżysera: Krystian Pesta  

Obsada:
Magdalena Celmer – CIOCIA RÓŻA COMFORT
Maria Dębska – LEKARZ/DYGNITARZ
Konrad Eleryk – MOJŻESZ
Krystian Pesta – SILVA VACARRO 
Krzysztof Rogucki – ROCK
Bartosz Sak – OFICER
Oskar Stoczyński – ARCHIE LEE MEIGHAN
Magdalena Żak – LALECZKA

 

„Laleczka” to filmowy scenariusz Tennessee Williamsa do filmu Eli Kazana z 1956 roku. Jest oparty na tekście sztuki „27 Wagons Full of Cotton” tego samego autora.

Podobnie jak w kilku innych dramatach Williams ukazuje tu upodlenie i utratę godności ludzi zepchniętych przez biedę na margines życia społecznego, czemu towarzyszy rozpad więzi rodzinnych, przemoc domowa i czasem desperackie akty agresji wobec innych. Przy czym bieda nie jest tu stanem immanentnym, lecz nabytym: to skutek zawłaszczania kolejnych pól ekonomicznej aktywności człowieka przez bezduszne korporacyjne giganty. W okolicy, której mieszkańcy od pokoleń żyli z odziarniania bawełny pojawia się wielki przedsiębiorca włoskiego pochodzenia i stawia gigantyczną przetwórnię, monopolizując w ten sposób całą branżę i wpędzając w biedę rzesze lokalnych przetwórców z ich rodzinami.

To powszechnie dziś znany scenariusz. Bardzo aktualny jest też motyw ekspata, czyli „Obcego”, który przybył z innego kraju, by eksploatować nasze zasoby i tanią siłę roboczą.

Mamy tu też bardzo pikantny aspekt obyczajowej transgresji. Oto około pięćdziesięcioletni mężczyzna wiąże się z szesnastolatką, dziewicą, którą umierający ojciec oddaje pod małżeńską opiekę naszego starzejącego się bohatera. Całość skąpana w piekącym sierpniowym słońcu, wśród rojów brzęczących much i komarów.

Bohaterowie zaś poddani różnym presjom – otoczenia, sytuacji materialnej, zmysłowej namiętności oraz potencjalnej bezdomności – tworzą portret sfrustrowanej społeczności wykluczonych i zepchniętych na boczne tory desperatów. Siedzimy na beczce prochu i wystarczy mała iskra, by cały ten świat z hukiem wyleciał w powietrze.

Jacek Poniedziałek

NAGRODY:
34. Festiwal Szkół Teatralnych – Grand Prix dla Marii Dębskiej za rolę Lekarza/Dygnitarza (i Marii Stuart w spektaklu „Maria Stuart), Nagroda Główna dla Magdaleny Celmer za rolę Cioci Róży Comfort, wyróżnienie dla Magdaleny Żak za rolę Laleczki, wyróżnienie dla Oskara Stoczyńskiego za rolę Archiego Lee Meighana (oraz Walentego w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda), Nagroda Specjalna Jury dla zespołu spektaklu „Laleczka” w składzie Magdalena Celmer, Maria Dębska, Konrad Eleryk, Krystian Pesta, Krzysztof Rogucki, Bartosz Sak, Oskar Stoczyński, Magdalena Żak.

IMG_2293 IMG_2321 IMG_2374 IMG_2518 IMG_2568 IMG_2605 IMG_2657 IMG_3062 IMG_3138
fot. Michał Siarek

Teatr Studyjny w Łodzi, ul. Kopernika 8, 90-509 Łódź
tel: 42 63 64 166, mail: studyjny@filmschool.lodz.pl