Byli u nas dziennikarze. Próba prasowa

Jedną jedyną scenę spektaklu dyplomowego „Marat/Sade” zobaczyli w Walentynkowy poranek dziennikarze. Na spektakl w pełnej okazałości, pierwszy pokaz przedpremierowy, Teatr Studyjny zaprasza już w sobotę.

FOTORELACJA Z PRÓBY PRASOWEJ:

[widgetkit id=2059]

 

Reżyser spektaklu, Rudolf Zioło, sięgnął po sztukę niemieckiego dramatopisarza Petera Weissa „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”, której prapremiera odbyła się w 1964 roku. Od początku recepcja dramatu była spolaryzowana, tak jak spolaryzowane są postawy głównych bohaterów: de Sade’a i Marata. Pod względem formalnym Weiss ciekawie rozwiązuje przenikanie się różnych perspektyw czasowych i prowadzi akcję na kilku planach, których ramę stanowi przedstawienie przygotowywane w przytułku w Charenton. W obsadzie spektaklu studenci IV roku Wydziału Aktorskiego: Paweł Dobek (Pan de Sade), Patryk Palusiński (Jean Paul Marat), Michalina Rodak (Simona Evrard), Dominika Lichy (Karolina Corday), Jakub Kryształ (Dupperet), Patryk Pietrzak (Jakub Roux), Michał Barczak (Wywoływacz), Aleksandra Przybył (Pacjentka), Śpiewacy – Zuzanna Zazulin, Anna Fatyga, Rafał Łysak, Mateusz Mosiewicz.

Spektakl powstał w ramach koprodukcji z Teatrem im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

marat_zbiorowe_foto_Piotr_St_Walendowski012

Od roku 1801, do śmierci w roku 1814, [Sade] był internowany w zakładzie dla umysłowo chorych w Charenton, gdzie przez kilka lat miał sposobność inscenizować sztuki w gronie pacjentów i występować jako aktor. […] Jego dyskusja z Maratem, którą tutaj przedstawiamy, jest jednakże w pełni fikcyjna […]. W przedstawieniu Sade’a i Marata interesuje nas konflikt między indywidualizmem doprowadzonym do krańcowości i myślą o politycznym i społecznym przewrocie. Sade również był przekonany o konieczności rewolucji i jego dzieła są jednym atakiem na skorumpowaną klasę panującą, jednakże cofa się wobec metod terrorystycznych organizatorów nowego porządku i jak współczesny reprezentant trzeciego stanowiska siedzi między dwoma krzesłami.

Peter Weiss, „Uwagi dotyczące tła historycznego naszej sztuki”

 

Tags: , , , , ,

Teatr Studyjny w Łodzi, ul. Kopernika 8, 90-509 Łódź
tel: 42 63 64 166